Platani 2 rondwandeling, 10 km (Kos)

Platani is in Kos ook wel bekend als het Turkse dorp. Hier kun je heerlijke hapjes eten, maar ook appeltaart! Net buiten Platani, vlakbij Kos-stad, begint deze wandeling. Net als de andere Platani rondwandeling begint deze wandeling iets buiten het dorp bij de militaire basis. Bij de Y-splitsing van geasfalteerde wegen nemen we de linker weg. Vlak nadat het een onverharde weg wordt, komen we midden in het bos bij een kapelletje terecht. Het oorspronkelijke kapelletje is uit 1920, maar ter bescherming is er een nieuwe omheen gebouwd. De route hebben we vooraf op de computer gemaakt met Open Street Map en Basecamp. Er zou hier een paadje lopen, maar het is even spoorzoeken, doordat er veel bomen horizontaal liggen in plaats van verticaal staan. Na wat zigzaggen door het bos bereiken we een kruispunt van onverharde wegen. We gaan linksaf en klimmen gestaag door het bos omhoog naar de open vlakte.

Dan is het nog een klein stukje verder klimmen richting de mountain refuge (gesloten). Boven aangekomen heb je aan twee kanten van het eiland een fantastisch uitzicht op de Egeïsche zee. Een prima plek voor een rust- en/of lunchpauze.

Het hoogste punt van van de wandeling hebben we nog niet bereikt en na de lunch klimmen we over de kam verder richting een zendmast en een aantal satellietschotels. Geiten staan verscholen voor de zon onder een aantal bomen, vissersbootjes dobberen op zee en in de verte ligt het eilandje Nysiros.

Afwisselend door het bos en over open gedeeltes dalen we af. Je kunt aan de bomen zien dat hier in het verleden bosbranden zijn geweest. Net als op de rest van het eiland worden ook hier nieuwe kapelletjes gebouwd. Tijdens deze wandeling slechts twee schildpadden gezien, maar daarnaast ook een enorm grote haas en twee jonge vogels die waarschijnlijk nog geen week oud waren. We kruisen het pad naar Agias Mamas (kapelletje), maar deze route gaat schuin rechtdoor. Een kort klimmetje volgt, waarna we verder afdalen tot het kruispunt van onverharde wegen waar we al eerder waren. Er is nog één weg over die we nog niet gehad hebben en gaan dus linksaf. Het onverharde pad komt uit op een asfaltweg die ons terugvoert naar het begin van de wandeling.

Bijzonderheden:
Geen horeca onderweg. Alleen in het centrum van Platani diverse café´s en restaurants.

Aanreisinformatie:
– Fiets parkeren tegen de muur van het militaire complex of
– Per bus vanaf Kos-stad naar Platani begraafplaats. Daarvandaan is het nog iets doorlopen richting het militaire complex.

Download hier: Platani-2-Rondwandeling.zip (843 downloads)