Etappe 07: La Bastide-Puylaurent – Mirandol

Het zelfgebakken brood en de huisgemaakte jam waren de basis van een goed en stevig ontbijt. Je kunt dit zelfgebakken brood ook bij Philippe kopen, alleen is het niet aan te raden om een heel brood te kopen, je rugzak wordt namelijk circa 4,5 kilo zwaarder! Dat is namelijk het gewicht van een heel brood.

Het eerste deel van de tocht gaat over een klimmende weg waar in 2009 nog volop aan gewerkt werd. Er moet namelijk een weg aangelegd worden die begaanbaar is voor de brandweer. Deze weg bracht ons naar het Foret Dominiale de la Gardille. Het eerste deel van dit bos bestaat geheel uit jonge dennenbomen, mogelijk als gevolg van een bosbrand. Boven aangekomen op het plateau, op circa 3,3 km van la Bastide-Puylaurent staan 2 picknicktafels met een mooi uitzicht. In de verte zien we een roodwitte mast staan en de route laat ons ook hierlangs lopen. Het ziet eruit of de mast recent geplaatst is, waar hij voor dient is ons niet geheel duidelijk, wellicht ook voor de brandweer.

Na een korte, maar niet al te steile afdaling komen we in Chabalier, waar Stevenson, verkleed als vogelverschrikker, ons de weg wijst. Na een korte klim vervolgen we onze route door het bos om vlak voor La Gare op de weg uit te komen. Even later lopen we vlak voor Chasserades langs hotel restaurant des Sources. Aangezien het een korte etappe is en er bij de gite d’étape geen halfpension wordt aangeboden, tenzij je ’s avonds weer terug gaat naar dit hotel (2 km), hebben we besloten om hier het Stevenson-menu te bestellen voor onze lunch. Na een heerlijk en betaalbaar 3-gangen menu hadden we nog 2 km naar de gite d’étape in Mirandol voor de boeg. Als je Mirandol nadert, let dan vooral op de spoorbrug/viaduct die over het dorp heen gebouwd is. De spoorlijn is nog in gebruik tussen La Bastide-Puylaurent en Mende. De gite d’étape ligt bijna onder het viaduct.