[gap size=”-100px”][custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h2″]Traject Jakobsweg Vöcklabruck – Salzburg [/custom_headline][gap size=”-55px”][custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 21 Vöcklabruck – Vöcklamarkt, 15,8 km.[/custom_headline]

We nemen afscheid van de zeer gastvrije nonnen van het Mutterhaus. De route pakken we weer op tussen de boerderij en het Mutterhaus. Over velden lopen we richting Oberthülheim, waar je ook kunt overnachten bij het Noviziat van de Salesianer van Don Bosco. Net na Timelkan pakken we de oude route (als je Vöcklabruck niet aandoet) weer op. We volgen de rivier de Dürre Ager en in het gehucht Weißböck staan informatieborden over de Oostenrijkse Jakobsweg en de Romeinen.  Even verderop kun je in Haunolding een uitstapje maken naar het op 1 km gelegen plaatsje Gampern. Hier kunt u een prachtige laatgotische Vleugelaltaar bewonderen in de Pfarrkirche St. Remigius (overnachting mogelijk bij Pfarrhof).
Wij gaan verder via Witzling en vlak voor Unteralberting  verlaten we de Dürre Ager. Bij Hörading is de route ten opzichte van het boek van Peter Lindenthal iets gewijzigd en dit is zeker een verbetering, je vermijdt hiermee een stuk over behoorlijk drukke weg. Over een wandelweg bereik je het spoor van Vöcklamarkt. De route gaat linksaf, maar wij gaan rechtdoor naar onze accommodatie in het centrum (circa 20 minuten vanaf het spoor).

Tip voor een rustdag:
Neem het historische treintje van Vöcklamarkt naar de Attersee (Attergaubahn). In Attersee kun je vervolgens een mooie boottocht maken over het meer.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 22 Vöcklamarkt – Oberhofen, 18,2 km.[/custom_headline]

Onder begeleiding van klokgeluid verlaten we Vöcklamarkt. Net buiten het dorp gaan we richting het bos omhoog. We zien de Pestkapelle. In 1639 heeft de pest hier 369 slachtoffers geëist, waarvan het merendeel op de heuvel is begraven. Het is goed te merken dat het heuvelachtiger begint te worden. We moeten regelmatig klimmen en dalen, weliswaar nog wel vaak over asfalt. Achter iedere bocht is het landschap weer anders, zo loop je door het bos, dan weer langs akkers en door gehuchtjes. Op de velden zien we de boeren hard werken om hun gewassen en gras binnen te halen. In het dorp Schwaigern, net voor de scherpe bocht naar links, staat een houten hutje voor pelgrims, hier kun je droog zitten en natuurlijk een mooie pelgrimsstempel krijgen. We wandelen verder over de velden en door het bos naar Oberhofen.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 23 Oberhofen – Henndorf am Wallersee, 18,2 km. [/custom_headline]

De etappe begint eenvoudig richting Haslach/Höhenroith, waarna we licht klimmend verder gaan over veldwegen. Niet veel later komen we bij de Hager-Kapelle, een authentieke getuige van een Jacobspelgrimstocht. Het is een herinnering aan de pelgrims tocht van Jakob Hager in 1736 naar Santiago de Compostella.   Een mooie plek voor een korte pauze. Het weer slaat om en we trekken onze regenpakken aan om verder te gaan. Inmiddels hebben we Oberösterreich verlaten en wandelen we in de provincie Salzburg. We zijn over de helft van de Oostenrijkse Jakobsweg!
Licht bergaf gaan we richting Pfongau, waar we hopen op een bakkertje of een bar met een lekker kop Gulaschsuppe, maar helaas, er was niets, behalve een pelgrimsstempel! We zien de Wallersee in de verte al liggen, maar het duurt nog even voor we er via Haslach en Neufahrn zijn. Bij de camping aan het meer willen we lunchen in het restaurant, maar helaas, vandaag Ruhetag. Gelukkig kunnen we wel even droog zitten en eten onze eigen hartkek-crackers met zalmsmeerpasta. Hier begint ook de See-wanderweg die ons langs het meer naar onze accommodatie in Henndorf brengt. Bij Enzing is de route even onduidelijk, maar al snel zitten we weer op de goede route.  Onze accommodatie (Bauernhof Hofbauer) ligt iets van de Jakobsweg af (ongeveer 1 km), maar is ons goed bevallen.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 24 Henndorf am Wallersee – Salzburg, 20,3 km.[/custom_headline]

Het meer laten we achter ons en zetten koers richting Eugendorf. Slingerende weggetjes met her en der een kruisbeeld. Over veldwegen en de “Einleitenweg” bereiken we Hallwang.  Hier is ook een “Psalmenweg” door het dorp uitgezet. Bij de kerk treffen we op een grote rots de volgende tekst aan: Zum Haus des Herrn wollen wir pilgern (Psalm 122). We dalen verder door het dorp, beginnen met een klim naar Berg en dalen daarna weer steil af naar de spoorlijn, komend vanaf Salzburg. Alvorens rechtstreeks naar Salzburg te gaan, klimmen we via een mooie wandelweg eerst nog naar Maria Plain. Dit is sinds de 17e eeuw een geliefd pelgrimsoord. Hier hebben we een prachtig uitzicht over Salzburg. Diverse richtingsborden geven de afstanden aan naar pelgrimsplaatsen, zoals Mariazell, 282 km, Jerusalem, 3340 km, Rome, 957 km en natuurlijk Santiago de Compostella, 2442 km. We hebben nog even te gaan!
In de kerk gaat bijna een mis beginnen en op mijn vraag of er een pelgrimsstempel te verkrijgen is, mag ik langs het altaar meelopen naar achteren, waar de pastoor zich klaarmaakt voor de mis. Met een mooie stempel op zak dalen we via de kruisweg af naar Salzburg.

Download hier voor dit traject de GPS track: Traject-5-Vocklabruck-Salzburg.zip (638 downloads)