Etappe 10: Finiels – Mijavols

Vanaf Finiels dalen we dwars door de boerenvelden af naar Pont de Montvert. Gelukkig niet via de route langs de weg D20 zoals de voorgeprogrammeerde route in de GPS aangaf. Vlak voor het laatste gedeelte van de afdaling zien we Pont de Montvert in het dal liggen en aan de overkant ook al de klimmende zigzagweg waar we straks omhoog moeten gaan. In Pont de Montvert komen drie rivieren samen, de Rieumalet, de Martinet en de Tarn, om samen verder te stromen als de Tarn. Pont de Montvert is ook een belangrijke staat geweest tijdens de 100-jarige oorlog tussen de protestanten en de katholieke overheersers. Nadat we enige inkopen hebben gedaan bij het supermarktje en de bakker zijn we de Tarn overgestoken en hebben we het dorp weer achter ons gelaten. Na een stevige klim komen we op La cham de l’Hermet. Op dit open plateau (stevige wind) is aan de zwarte takken her en der goed te zien dat er nog niet zo lang geleden brand heeft gewoed. Aan de andere kant van het plateau dalen we af door een weide van varens, die overgaat in een bos met omgevallen en geknakte beuken. Bij Pont de Fiarouse moeten we helaas een stukje de D20 volgen. Net voordat de weg scherp naar links afbuigt, beginnen we aan een lange en gestage klim door het Foret Domaniale de Ramponenche naar Col de la Planette (1292 m). Op de col is het koud, winderig en mistig. Hier staan een aantal “steenmannen”, oftewel stapels opgestapelde stenen. Ook wij hebben er een steentje extra opgelegd. We blijven niet te lang stilstaan en gaan gauw verder richting Signal du Bouges (1421 m). De mist en bewolking was inmiddels enigszins opgetrokken, waardoor we een mooi uitzicht hadden. Op een gegeven moment konden we vanaf de graat zowel links als rechts de bergen en valleien zien liggen. Dit keer waren we gelukkig niet voor niets naar boven geklommen. Bij het bordje Mijavols 3,5 km zijn wij voor onze overnachting linksaf gegaan, de Stevenson trail gaat rechtdoor. Als je vanuit Pont de Montvert in een keer doorgaat naar Florac moet je hier dus rechtdoor gaan. Je komt dan richting Col du Sapet even later een houten abri Baraque à Bonnal (schuilhut) tegen. Doordat wij linksaf zijn gegaan, hebben wij die gemist. Na nog een uurtje afdalen komen we aan bij de gite d’étape, gelukkig het eerste gebouwtje aan de rechterkant. Het is nog goed te zien dat dit vroeger een boerderij is geweest. In het dorp/gehucht Mijavols schijnen nog maar 11 personen te wonen. Alhoewel het vandaag een vermoeiende etappe met veel klimmen was, maakten de uitzichten veel goed.