[gap size=”-100px”][custom_headline type=”left” level=”h2″ looks_like=”h2″]Traject Jakobsweg Wenen/Purkersdorf – Melk[/custom_headline][gap size=”-55px”][custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 4 Wenen/Purkersdorf – Würmla, 32,8 km.[/custom_headline]

Regen, regen en nog eens regen. Onophoudelijk tot aan Ried am Riederberg. Een etappe dwars door het bos, waarbij onze paden meer op beekjes leken dan op wandelpaden.  Bij de kloosterruïne, circa 1 kilometer voor het dorpje, hebben we in de stromende regen onze eerste lunchstop. We zijn net weer op weg of één van ons gaat bij een door de regen glad houten bruggetje onderuit. Gelukkig konden we wel verder wandelen. In het dorpje Ried am Riederberg kun je overnachten en het is misschien verstandig om daar gebruik van te maken bij slecht weer. Wij hadden echter voor Pension Burger in Würmla gereserveerd en gingen dus gewoon verder.

Na het dorp gaan we via Sieghartskirchen verder over nog meer modderpaden, soms door de velden, dan weer door het bos. We ploeteren en zwoegen voort, maar we zijn nog niet in Würmla.  Drie stappen vooruit en weer een stap terugglijden. Vlak voor Siegersdorf worden we getrakteerd op een afdaling die wel een rutschbaan leek. Door de regen waren  de bladeren en het gesteente erg glad en glibberig geworden. Zelfs met nieuwe wandelschoenen was het zeer moeilijk om veilig naar beneden te gaan. Vanaf Siegersdorf is het nog 6 kilometer naar Würmla. Om 19.15 uur kwamen we na 11,5 uur met onze modderschoenen Gasthof Burger binnenvallen, waar we gastvrij en hartelijk welkom werden geheten door de vader van de gastvrouw. Terwijl wij vermoeid onze rugzakken afdoen op de kamer en schone en droge kleren aantrekken, zijn ze in de keuken al bezig met onze maaltijd. Dit is een prachtige, lange route die door de vele regenbuien echter wel erg zwaar is geweest.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 5 Würmla – Herzogenburg, 17,7 km.[/custom_headline]

Gelukkig, het is droog vandaag! Bij de supermarkt lezen we in de krant dat er gisteren zoveel water in Wenen was gevallen, dat de straten en een U-bahn weer overstroomd waren.  In een uurtje lopen we naar Langmannersdorf, waar we een eetpauze hebben bij een beeld van Jacobus. De route gaat verder over lange rechttoe rechtaan wegen naar Herzogenburg, met nog een klein stukje door het bos.  Langs de route worden we af en toe opgeschrikt door opvliegende fazanten, vandaag hebben we er wel 5 gezien.

Stift Herzogenburg hadden we snel gevonden, maar in het Stift moesten we nog even zoeken. Eindelijk hebben we iemand gevonden en het blijkt dat ze ons al eerder hadden verwacht. We worden in het Nederlands hartelijk welkom geheten door Johannes van de Kamer, een gensioneerde Moderator. Hij is geboren in Alkmaar en in 1953 toegetreden tot het Augustiner-Chorherrenstift Herzogenburg. Hij brengt ons naar de Pilgerrast en zal ons om 17.30 uur ophalen om mee te gaan naar de vespers. De Pilgerrast is voor de overnachting in Herzogenburg zeer aan te bevelen, het is ruim en heeft nieuw sanitair en nieuwe stapelbedden.  Net na 17.00 uur komt Johannes ons al ophalen en geeft een kleine privérondleiding alvorens naar de kapel te gaan voor de vespers.  Voordat de vespers begonnen heeft hij ons uitgelegd hoe het afwisselend zingen werkt en van welke bladzijden er gezongen wordt. Na binnenkomst van de Abt en de Deken beginnen we met het zingen van de vespers. Na afloop werden we uitgenodigd voor de gezamenlijke broodmaaltijd. Wij hebben het als zeer bijzonder ervaren om dit mee te mogen maken.  Na de lange etappe van gisteren was dit een welkome en aangename rustige dag, alhoewel iets langer dan vooraf gedacht.

In 2010 vonden er nog diverse restauratiewerkzaamheden plaats, in 2012 bestaat het Stift namelijk 900 jaar. De huidige Abt van de Stift heeft jaren terug een 10-jaren plan gemaakt om er voor te zorgen dat de Stift bij het 900-jarig bestaan in perfecte staat is.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 6 Herzogenburg – Stift Göttweig, 14,4 km.[/custom_headline]

Voorafgaand aan ons ontbijt hebben wij eerst de Heilige Mis (08.00 uur) bijgewoond. Samen met Johannes hebben wij het ontbijt genuttigd in de kloosterkeuken, waar de medewerkster reeds begonnen was met de voorbereidingen voor de lunch.

Wij hebben afscheid genomen van Johannes, hebben een pelgrimsstempel in de kloosterwinkel gehaald en zijn begonnen aan onze volgende etappe. Over makkelijk begaanbare wegen en door akkerbouwvelden zijn wij naar Stift Göttweig gelopen. Vanaf de kapel van Maria Ellend zie je de Stift al op de heuvel liggen, maar hiervandaan is het nog zeker 1,5 uur lopen.

Tot aan Paudorf is het redelijk droog gebleven, maar daarna werd het weer steeds slechter, waarbij vooral de wind erg in kracht toenam.  De laatste kilometers gingen over een verharde weg. Wat voor auto’s vaak goed te doen is, is voor wandelaars vaak te steil. Na de klim waren we dan ook blij dat we bij het Stift waren aangekomen. De wind gierde inmiddels flink om het Stift heen.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 7 Stift Göttweig – Maria Langegg, 20,7 km. [/custom_headline]

Vanaf Stift Göttweig dalen we redelijk steil door het bos af naar Fürth bei Göttweig. Over lange rechte wegen door de wijngaarden bereiken we Mautern an der Donau. Net na de Raab-kazerne bevinden zich 2 supermarkten voor de dagelijkse inkopen (een Spar en een Billa). De route gaat verder over het asfalt richting Mauternbach, waar we net na het dorp het asfalt gelukkig gedag kunnen zeggen. Hier gaat het even steil omhoog waarna we redelijk eenvoudig door kunnen lopen.

Deze etappe kent twee varianten, degene die wij gelopen hebben en die van de Osterreichischer jakobsweg. Laatstgenoemde wordt aangegeven met gele bordjes, is circa 2 kilometer langer en maakt meer hoogtemeters. Onze pelgrimstocht is een voorbeeld van een route. Een wezenlijk aspect bij het pelgrimeren te voet is dat men zijn weg vrij kan kiezen. Buen Camino!

Bij een T-splitsing gaan wij linksaf en de gele bordjes geven hier rechtdoor aan. Het maakt niet uit welke route je neemt, beide routes komen weer op een punt samen, waar je de GPS route weer op kunt pakken. Bij het volgen van onze GPS route wandel je langs de Seeleitengraben rustig omhoog. Net na de afslag naar Schenkenbrunn dalen we door het bos. Op circa 1,5 tot 2 kilometer voor Maria Langegg moeten we nog een keer redelijk stijgen, waarna we de afdaling kunnen inzetten naar Maria Langegg. Voor het bezichtigen van de kerk moeten we nog een kleine klim overwinnen. Helaas zijn overnachtingen in het Klooster Maria Heil der Kranken niet mogelijk op zondag en maandag, maar een goede oplossing is overnachten in Gasthaus Brandstätter in Schenkenbrunn (gelegen op circa 6 km). Zij beheren ook de Klosterstuberln naast de kerk in Maria Langegg. Hier hebben we na aankomst eerst gegeten en zijn toen met de auto naar het Gasthaus gebracht.

[custom_headline type=”left” level=”h3″ looks_like=”h3″]Etappe 8 Maria Langegg – Melk, 24 km. [/custom_headline]

Nadat we onderaan in het dorp weer zijn afgezet met de auto (temperatuur gaf 7 graden Celsius aan), zijn we nogmaals naar boven gelopen. Gisteren hadden we geen energie meer om nog foto’s van het klooster te maken. Ook vandaag zijn weer meerdere varianten mogelijk, o.a. via Ruïne Aggstein.

Achter het klooster dalen we steil naar beneden. Langs het beekje de Aggsbach wandelen we over een goed beloopbaar pad naar de rand van het dorp Aggsbach Dorf. Net na het dorp ligt het Kartause Aggsbach. Iets verderop verlaten we de asfaltweg om door het bos naar Wolfstein te lopen. Wolfstein is een langgerekt dorp, waar we helaas onze regenkleding weer tevoorschijn moesten halen. Afwisselend door het bos en over de weides wandelen we naar Schönbühel.

Op circa 2 kilometer voor Schönbühel waren we het spoor even bijster. Het pad op de GPS gaf aan dat we verder moesten lopen, maar dat pad was doodlopend. Iets terug lopen is dan het advies en kijken of je de juiste afslag weet te vinden. De afslag naar links lag veel verder terug dan de GPS aangaf. Met de kaartkopieën (uit het boek Auf dem jakobsweg durch Osterreich van Peter Lindenthal) en ons gezond verstand hebben wij het pad teruggevonden en kwamen uiteindelijk in Schönbühel an der Donau aan. De route gaat hier verder over de Doanuradweg, gelukkig waren er niet al te veel fietsers onderweg. Vanaf Schönbühel zie je de brug over de Donau bij Melk al liggen, maar de afstand is hemelsbreed zeker nog zo’n 4,5 kilometer. Eindelijk komen we bij de brug aan en nu is het nog circa 2,5 km naar Melk. Via een leuk, smal, steil paadje beklimmen we de berg waarop Stift Melk gelegen is.

Boven aangekomen moesten we helemaal om het Stift heenlopen om bij de poort te komen. Hier worden we hartelijk ontvangen door de poortwachter en worden we naar onze kamer in het Stift gebracht, nog twee etages stijgen en dan zijn we op onze kamer.
Nadat we ons hebben opgeknapt hebben we om 18.30 uur de Vespers bijgewoond en aansluitend de Heilige mis. De broodmaaltijd stond al voor ons klaar in een speciale ruimte voor pelgrims.

Bezoek Stift Melk:

Na het ontbijt hebben we het Stift bezocht, de entreekaarten hebben we van de broeder ontvangen. Het is onvoorstelbaar hoe bijzonder het is. Vooral de bibliotheek is enorm en dan hebben we nog niet eens alles daarvan gezien. Vanaf het Stift heb je een mooi uitzicht op de Donau en het omringende landschap. Daarna zijn we het dorp ingegaan voor een warme maaltijd en de inkopen gedaan voor de volgende dag. Ook hebben we vandaag de tuinen rondom het Stift bezocht, een weldaad van rust en ruimte.

Download hier voor dit traject de GPS track: Traject-2-Wenen-Purkersdorf-Melk.zip (553 downloads)