Méaudre – Autrans (Vercors), 13,7 km

Gemakkelijke wandeling tussen de dorpen Méaudre en Autrans.
Dit is net als de wandeling Sentier Gobert een prima “inloopwandeling” aan het begin van de vakantie en een goede voorbereiding voor de overige wandelingen in de Vercors.

Vanaf de parkeerplaats bij het zwembad nemen we bij de rotonde de D106 richting Autrans, maar al snel slaan we bij Le Cotel, hoogte 980 meter, linksaf en meteen rechtsaf, een smal weggetje dat flink omhoog gaat. Op de open grasheuvel heb je een mooie terugblik op het dorpje Méaudre. Vooruit kijkend zie je al een enorm kruis op de top van de heuvel staan. Dit is La Croix des Albans, waar je een heerlijk uitzicht hebt over de omgeving.

We gaan in noordelijke richting verder en komen bij het gehuchtje Chaberts (1034 m). We nemen hier het stijgende landweggetje richting het Bois de Claret. Halverwege in het bos komen we bij het punt Bois de Claret, 1120 meter. Onderweg zien we een medewerker van het bos zieke bomen neerhalen en we wachten even tot we er veilig langs kunnen. Na een kort praatje over het herkennen van zieke bomen gaan we verder richting Les Alliés, 1101 meter (indien gewenst kun je de route hier inkorten door richting Ferme Julien te gaan, maar dan kom je niet in het dorpje Autrans).

Wij zijn echter nog steeds in noordelijke richting verder gegaan tot aan Les trois Chemins (1160 meter). Hier heb je de keuze om direct naar Autrans te gaan (25 min, 1,7 km) of via de Belvédère des Tremplins. Wij hebben gekozen voor de laatste optie en raden u aan om ook deze route te nemen in verband met het prachtige uitzicht.

De Belvédère des Tremplins is de voormalige 90 meter ski-schans van de Olympische Spelen van 1968. Verschillende bekende Franse schansspringers hebben hier getraind. In 1968 heeft de Tjechische skischansspringer Jiri Raska goud gewonnen met twee sprongen van 79 en 72,5 meter. Tegenwoordig worden de schansen gebruikt door de regionale verenigingen. Over een slingerend pad dalen we af naar het dorpje Autrans, waar we in één van de vele restaurantjes genoten hebben van een heerlijke galette (hartige pannenkoek).

We verlaten het dorp al slingerend door de straatjes en gaan richting de gehuchtjes Les Gaillards en Les Gonnets. We wandelen over een breed grindpad dat ook als fietspad gebruikt wordt. De gehuchtjes in de vallei van Autrans volgen elkaar op. Waar het lange licht dalende pad dichtbij de doorgaande weg D106c komt (vlak voor Thorénas, hoogte 1000 meter), steken we over en gaan via een rustig weggetje naar La Truite, waar bij één van de boerderijen die zich bezig houdt met de forelvangst een sculptuur staat van een forel (truite). Over de weilanden heen zien we het dorp Méaudre met op de achtergrond de bergen van de Vercors al liggen. En niet veel later zijn we weer terug bij het beginpunt.

Bijzonderheden Meaudre – Autrans:

Parkeren: nabij zwembad van Méaudre
Horeca: in Méaudre en in Autrans

Download hier: Meaudre-Autrans.zip (464 downloads)