Huttentocht Hohe Tauern, deel 1

Huttentocht in de Hohe Tauern van Fusch an der Grossglockner via Gleiwitzerhutte naar Kaprun dalstation (Glocknerrunde).

Dag 1: Fusch an der Großglockner – Gleiwitzerhütte, 9 km.
Vanuit Fusch an der Großglockner zijn we begonnen aan onze meerdaagse huttentocht door de Hohe Tauern. Een dag die geheel in het teken van klimmen staat. Het dorpje Fusch an der Großglockner ligt op 814 meter, de Gleiwitzerhütte op 2174 meter, een hoogteverschil van maar liefst 1360 meter!
Het riviertje de Hirzbach wordt deels gevolgd en al gauw zien we de Hirzbachwasserfall. De route zigzagt verder door het bos. Af en toe steken we een klein stroompje over. Nog steeds stijgen we gestaag verder tot we bij een open vlakte uitkomen, waar het riviertje door heen stroomt. Het is voor de benen prettig om even iets vlakker te lopen, maar lang duurt dit niet. Bij de onbemande Hirzbachalm gaat de route weer verder stijgen. Na enkele meters stijgen heb je wel een mooi uitzicht over de vlakte. Nu zie je pas goed hoe het riviertje de Hirzbach door het landschap meandert. Op een gegeven moment zien we de hut al liggen, het lijkt dichtbij, maar schijn bedriegt. Een pittige zig-zag-klim van ruim 1 km volgt, waarbij nog ruim 300 meter overbrugd moet worden. Het uitzicht vanaf het smalle paadje is echter prachtig en de hut komt telkens een stukje dichterbij. Bij de hut worden we hartelijk welkom geheten. Vooraf hadden we gereserveerd, dus onze rugzak konden we meteen in de kleine, maar gemoedelijke kamer deponeren. Buiten staan heerlijke relaxstoelen en met een drankje erbij genieten we van het prachtige uitzicht. ’s Avonds wordt er een heerlijke maaltijd geserveerd.
Voor informatie en reserveringen: Gleiwitzerhütte
video Gleiwitzerhütte (van de Deutsche Alpen Verein)

Dag 2: Gleiwitzer Hütte – Kaprun Talstation Panoramabahn, 8,1 km.
Na een goed ontbijt zijn we klaar voor het vervolg van onze huttentocht door de Hohe Tauern.

Download hier: fusch-furthermoaralm.zip (616 downloads)