Kennemerduinen, 14,1 km

Afwisselende wandeling door de Kennemerduinen: bos, duinen, strand, meertjes en “bergen”! Jawel, tijdens de route beklimt u enkele bergjes, de Hazenberg ligt op 14 meter boven NAP en de Starreberg op 30,4 meter. Niet te vergelijken met de bergen in de Alpen, maar het zijn leuke klimmetjes, waarbij u een mooi uitzicht heeft over de Kennemerduinen. In de verte ziet u aan de ene kant Zandvoort aan Zee liggen en aan de andere kant de Hoogovens van IJmuiden.

Vanaf de parkeerplaats staan diverse rondwandelingen aangegeven, elk met een eigen kleur. Voor deze wandeling wordt er regelmatig van routekleur veranderd, zodat het geen standaardroute is geworden.
De route begint langs het meertje ’t Wed. Aan het eind van het meertje klimmen we door het bos naar het uitzichtpunt Konijnenberg. Op dit gedeelte volgen we de groene route. Na even over een vlakte gelopen te hebben moet er weer geklommen worden naar het uitzichtpunt over de Wulpenkuil. Op een informatiebord lezen we over dit bijzondere gebied. Na weer afgedaald te zijn door het bos volgen we nu een gedeelte van de blauwe route. Al snel komen we in de buurt van het Vogelmeer. Dit kunstmatig aangelegde meer is een oase voor vogels, die luid kwetterend laten weten dat ze er zijn.  Aan de andere kant zien we een groep grazers die zich niets aantrekken van alle vogelgeluiden. We dalen af en onder bij het meer bevindt zich een observatiehut. Na het Vogelmeer klimmen we via de groene route naar het fraaie uitzichtpunt Hazenberg, waar we strandpaviljoen Parnassia al zien liggen.  Via de witte paaltjes komen we uit bij het strandpaviljoen, een prima locatie voor een koffie- of lunchstop.

De route gaat verder over het strand en bij de eerste mogelijkheid om de duinen weer in te gaan verlaten we het strand. inmiddels volgen we de rode route, die echter in de wintermaanden verlegd is. De reden hiervan is dat er in het gebied schapen zijn uitgezet voor begrazing. In plaats van linksaf richting speelterrein De Blink gaan we rechtsaf en direct daarna weer linksaf over het fietspad. Op dit kruispunt bevindt zich een grondwatermeter die de hoogte van het grondwater aangeeft. Middels de uitleg kun je zien of de stand van het water in orde is. De route kronkelt verder en komt langs het voormalige Pompstation Noord.  Even later wandelen we door het koekoeksbos. We stappen over op de groene route en beklimmen de Starreberg, 30,4 meter hoog! We veranderen wederom van kleur en volgen nu de gele route, die later samen komt met de groene en blauwe route. Via het smalle pad door het bos komen we weer terug bij het uitgangspunt en hebben genoten van deze mooie wandeling.

Bijzonderheden: Honden verboden

Horeca:
Strand- en duinpaviljoen Parnassia
Duincafé de Zandwaaier aan overkant van parkeerplaats

Parkeergelegenheid:
Parkeerplaats de Koevlak, Zeeweg, Overveen (parkeerkosten maximaal per dag € 7,-)
Nabij NS station Overveen

Openbaar vervoer:
Per trein naar NS station Overveen.
Vanuit station linksaf de Tetterodeweg volgend. Eerste weg (Ruysdaelweg) rechtsaf. Militairenweg oversteken, linksaf fietspad volgen. Later Zeeweg.
Bij rotonde rechtdoor en even verderop is aan de rechterkant parkeerplaats de Koevlak.

Download hier: Kennemerduinen.zip (893 downloads)