Sauerland, boswandeling vanuit Winterberg, 10 km

Winterberg, centraal gelegen in het Rothaargebrige, is het uitgangspunt van vele kilometers wandelplezier in het Sauerland. De Rothaarsteig, een langeafstandswandelroute van Brilon naar Dillenburg, 154 km lang, gaat dwars door Winterberg. Deze dagwandeling start aan de voet van de Kahler Asten, met 842  meter hoogte de een na hoogste berg in het Sauerland. De Kahler Asten wordt in deze wandeling niet beklommen, maar wel in de wandeling: Sauerland, wandeling Kahler Asten. De twee routes kunt u ook combineren tot 1 wandeling van circa 20 kilometer.

Deze boswandeling vertrekt in noordoostelijke richting en gaat langs het Kletterwald, een park waarbij men een parcours tussen de bomen kunt afleggen op een hoogte van 2 tot 11 meter. Via een loopbrug kunt u rechtsaf de weg oversteken naar het Bikepark, de zomerrodelbaan en de panoramabrug voor prachtige uitzichten op de omgeving: wij gaan echter linksaf en klimmen onder diverse skiliften, die naar de Bremberg (809 m) gaan, omhoog (route W6). Bij een open gedeelte heeft u goed zicht op de springschans St. Georg, waar prestigieuze wedstrijden gehouden kunnen worden. Onderweg komen we geregeld schuilhutjes tegen. Bij de Minenplatz (687 meter), een open veld in het bos, verlaten we de route W6 eng aan verder op de zwart-witte route naar Marktplätze. Verwacht hier geen druk marktplein, want het is een kruispunt van ….. wandelwegen in het bos!

Langs de flanken van de Remberg (676 m) wandelen we vervolgens over de SB4 weer in zuidelijke richting. De route volgt hier het riviertje de Renau. Een paar ruime haarspeldbochten verder verlaten we de brede bospaden en gaan over een weideveldje naar een smal bospad met enkele trappetjes. In dit waterwingebied is de natuur kwetsbaar, voor wandelaars is er een vlonderpad aangelegd, dat over de stroompjes van de Renau slingert. Langs dit pad staan diverse informatieborden, onder andere over de bron van de Renau, die hier in de buurt moet liggen. Dit gedeelte maakt ook deel uit van een Waldlehrpfad. Ook de langeafstandsroutes Sauerland Höhenflug en Winterberger Hochtur hebben dit gedeelte opgenomen in de route. En terecht, een mooiere afsluiting van deze wandeling hadden wij ons niet kunnen wensen.

Parkeergelegenheid: tegenover Hotel Winterberg Resort of bij het Kletterwald park.

Horeca: Hotel Winterberg Resort (hier kunt u ook een geplastificeerde wandelkaart van het gebied kopen (schaal 1:25000, prijs € 4,95).

Download hier: Winterberg.zip (1166 downloads)