La Sambue, 1575 m (Vercors), 8,9 km

Mooie, zeer afwisselende wandeling in de Vercors door de velden van Herbouilly en het bos Bois des Essanteaux met als top de beklimming van La Sambue, 1575 meter.

Bij het begin van deze Vercors wandeling blijkt dat we de auto niet op de parkeerplaats hebben gezet die we in gedachten hadden, maar achteraf zijn we blij dat we deze vergissing hadden gemaakt, omdat de route in deze volgorde beter is.

Via een bospad wandelen we naar de grasvlakte Herbouilly waar we midden in het veld de langeafstandsroute Grande Traversee du Vercors kruisen. Het veld overstekend komen we bij een source (bron) en door de metershoge planten bereiken we de bosrand. Hier begint een stevige klim naar de Pas de la Sambue. Na een kort vlak stukje gaat de klim verder naar de top van La sambue (1575 meter). De beloning van de inspanning is een prachtig uitzicht naar beide kanten van de top. In de verte zie je zelfs de Grand Veymont (2341 meter) liggen, de hoogste top in de Vercors.

Na een verdiende pauze dalen we door het bos naar beneden, het pad is eerst smal, daarna wordt het breder. Net na een veld vol bloemen gaan we op de Y-splitsing rechtsaf richting gite d’ etape Roybon (check website voor informatie). Indien de gite geopend is, kun je hier iets eten en drinken. Via een breed pad bereiken we een “speelterrein” en de parkeerplaats die we oorspronkelijk hadden gedacht te gebruiken. Aan de overkant van de weg klimt het pad door het bos weer gestaag omhoog.

Op een open plek heb je een mooi uitzicht op de vallei, het plaatsje St. Martin en Vercors en de Rocher de l’Allier aan de overzijde. We lopen over een smal paadje met links uitzicht op de valei en rechts de rotswanden, die verticaal omhoog gaan. Soms moeten we handen en voeten gebruiken om tussen de rotsen omhoog te klimmen, een ware uitdaging.

Plots verschijnt er uit het niets een parapente vlieger, die op ooghoogte van ons vliegt. Wat blijkt, nog geen 50 meter verder is er bij Pas de St. Martin een startplaats voor parapente. Nog 2 andere parapenters stonden klaar om de afsprong te maken en om op zoek te gaan naar de juiste thermiek. Wij vervolgen onze route en nadat we het smalle paadje verlaten hebben, wandelen we over de brede bosweg terug naar de auto.

Dit is een mooie wandeling vol afwisseling en uitdaging en zeker een aanrader!

Extra informatie wandeling La Sambue:

Parkeerplaats: les Tenailles
Horeca: halverwege auberge Le Roybon

Downlaod hier: La-Sambue.zip (477 downloads)