Sentier Gobert (Vercors), 12 km

Dit is een prima “inloopwandeling” aan het begin van de vakantie en een goede voorbereiding voor de overige wandelingen in de Vercors.

Voor het volgen van de route Sentier Gobert lopen we een klein stukje over het asfalt richting La Conversaria. Na het verlaten van de asfaltweg begint de wandeling meteen goed met een aardige klim en gestage klim. Eerst over een breed bospad, daarna over een breed stenig pad langs een weide.

Na circa 2,5 km komt het pad uit op de GR 91, waar we de klim vervolgen naar de bergerie Roybon (1450 m). Dit is een onbemande refuge zonder voorzieningen waar je in geval van nood kunt bivakkeren: aanwezig zijn tafels, stoelen en slaaplagers, maar geen matrassen en er is geen eten verkrijgbaar. Buiten is een toilette seche (droge toilet) aanwezig. Voor water kun je terecht bij de bron Source de Roybon, die zich daar vlakbij bevindt.

Bij de bron kun je naar de Col Vert (1656 m) klimmen, maar bij deze wandeling zijn we linksaf gegaan over de GR91, Tour des Quatres Montagnes. Gedurende circa 5 km blijft dit pad op redelijk gelijke hoogte (1500 meter). Het eerste deel gaat grotendeels door het bos, maar in het tweede deel krijg je mooie uitzichten op Villard de Lans en de vallei. Halverwege is er bij Combe Chaulange de mogelijkheid om direct naar de parkeerplaats af te dalen. Net iets voorbij deze afslag is een mooie plek voor een pauze, het uitzicht op de valleien en bergen van de Vercors is spectaculair (picknickplaats staat aangegeven op de kaart).

Na de stop wandelen we verder tot een kruispunt van wegen, genaamd Source de Font Froide (1500 m). Wij verlaten de GR91 en gaan linksaf het dalende pad volgen. Indien je rechtsaf gaat, wandel je richting de Col de l’Arc (1736 m) en de Pic St. Michel (1966 m), echter die hebben we tijdens een andere wandeling beklommen (Pic St. Michel). Via een gemakkelijk pad wandelen we terug naar de parkeerplaats en zien links het massief liggen waar we eerder op de dag hebben gewandeld.

Extra informatie wandeling Sentier Gobert:

Parkeerplaats: les Espinasses, 1180 m,  (indien vol, iets verderop in richting van de wandeling is er nog een parking public)
Geen horeca onderweg

Download hier: Sentier-gobert.zip (443 downloads)