Le Combe de Curnier

Le Combe de Curnier (Bédoin), 10 km

Le Combe de Curnier is een kloof niet ver van Bédoin. Via een klein weggetje kom je bij een parkeerplaatsje les Colombets, net na de chambre d’hôte de Curnier. De route gaat eerst over een iets breder pad tussen de struiken en de bomen door. Linke en rechts zie je de rotswanden recht omhoog gaan. Al snel wordt het pad smaller en smaller tot je echt tussen de hoge rotsen doorloopt. De rotswanden raken je schouders links en rechts net niet aan. Het pad slingert zich tussen de rotsen een weg omhoog en ligt vol met losse stenen. Door deze losse stenen wordt de klim wel een stuk zwaarder. De kloof Le Combe de Curnier eindigt bij een brede onverharde weg (711 meter). Vanaf dit pad is er een mooi uitzicht over de vallei met onder andere het plaatsje Bédoin.

Voor het vervolg van de route gaan we rechtsaf en volgen het brede pad voor circa 50 meter om daarna links af te gaan (geel teken) over een stenig en stijgend pad tussen bomen en struiken, waaronder de prachtig bloeiende gele brem. Er lijkt geen eind te komen aan de lange klim, maar af en toe zien we in de verte al een glimp van de top van de Mont Ventoux (1911 meter). Aangekomen op een dwarspad gaat de route linksaf (GR91 B), maar voor een mooie pauzeplek bij de ruïne van Jas de Landérots (1017 meter) zijn wij even rechtsaf gegaan. Na de picknick hebben we de route weer opgepakt en volgen gedurende circa 1,8 km de GR91-B tot aan de Jas du Pié Gros. Dit pad loopt over de flank van de berg, soms dalend, soms bergop. De uitzichten over de vallei zijn prachtig.

Bij jas du Pié Gros verlaten we de de GR91-B en gaan linksaf naar beneden richting Replanas (gele markering). In het begin loopt het bospad gemakkelijk, maar daarna wordt het een pad met alleen maar losliggende stenen, wat de afdaling lastiger maakt. Het pad kronkelt en slingert tussen de struiken en de bomen naar een kruispunt van wandelpaden (Replanas, 442 meter). Om terug te keren naar het startpunt Les Colombets gaan we linksaf en volgen gedurende circa 800 meter de GR 91, een breed en gemakkelijk lopend pad.

Extra Informatie wandeling Le Combe de Curnier:

Bijzonderheden: de wandeling le Combe de Curnier is niet geschikt om na hevige regenval te doen, in de winter en in het begin van het voorjaar kan er nog water in de kloof staan.
Parkeren: Les Colombets (na chambre d’hôtes de Curnier)
Horeca: geen horeca aanwezig tijdens de wandeling (neem voldoende water mee)

Download hier: Le-Combe-de-Curnier.zip (902 downloads)