Les Monr Ventouw

Le Mont Ventoux, 11 km

Le Mont Ventoux is bekend en berucht bij wielrenners, maar ook interessant voor wandelaars. Bij elke wandeling in de omgeving van Bédoin zie je bijna altijd wel een glimp van de Mont Ventoux, dus de beklimming van deze berg mag niet ontbreken in de vakantie. Vanaf de parkeerplaats bij Station du Mont Serein (1408 meter) wandelen we langs de camping om na circa 500 meter rechtsaf een smal bospad te nemen. De route naar de Mont Ventoux staat al aangegeven (4,5 km, 1 uur 50 wandeltijd). Het pad maakt hier nog deel uit van zowel van de GR4 als de GR 9. Bij de splitsing gaan we verder over de GR 4 en laten de GR 9 links liggen.

Het pad slingert door het bos, waarbij je af en toe een blik hebt op het Station du Mont Serein waar we vertrokken zijn. Ongemerkt ben je toch al aardig wat meters de hoogte in gegaan. Na circa 3 km hebben we het grindpad naar boven gemist en zijn door het bos verder rechtdoor gegaan. Hier liep ook een goed begaanbaar pad. We hebben dit pad verder door het bos gevolgd en zijn uiteindelijk bij de weg aangekomen (D974). Gedurende 600 meter hebben we de weg gevolgd en zijn daarna weer verder gegaan over de GR 4.

Je kunt er dus voor kiezen om onze geleidelijk naar boven gaande route te volgen of om het iets steiler klimmende grindpad te nemen. In de bocht waar we de GR 4 weer oppakken ligt zelfs nog een beetje sneeuw (1750 meter). We zien hier wielrenners met een enorme snelheid naar beneden rijden, maar van de andere kant zwoegen ze naar boven.

Na een korte stop gaan we verder over het stenige pad, de Mont Ventoux wordt niet voor niets de Kale Berg genoemd. Het pad zigzagt over de berg tot aan de weg waar een uitzichtpunt is met een table d’orientation, waarop de omringende bergen vermeld staan. Het uitzicht is werkelijk prachtig, maar er staat wel een koude wind. Op de top van de Mont Ventoux (1911 meter) staat een meteorologisch observatorium, gebouwd in 1882. Op de top is het een komen en gaan van fietsers en auto’s. Iets onder de top ligt ook nog een kapelletje Capelle Ste-Croix. Gezeten uit de wind nemen we onze lunch, alvorens te beginnen aan de afdaling.

Op de terugweg slingeren we wel over het goede stenige pad naar beneden. Het stenige pad gaat weer over in het bospad, waarbij er af en toe bomen dwars over het pad liggen, maar daar kun je gemakkelijk over of onder door. Om terug te keren bij het beginpunt nemen we voor het laatste gedeelte een andere route. We nemen het pad richting Caravaneige, op een bordje aangegeven met 1,2 km. Het brede graspad brengt ons bij een mooi uitzichtpunt alvorens het weer verder door het bos gaat. Het pad verlaat het bos en komt uit bij een grashelling, waar men in de winter kan skiën. Over de grashelling dalen we af naar de auto. Als we omkijken zien we nog de toren van de Mont Ventoux.

Extra Informatie wandeling Mont Ventoux:

Parkeren: Station du Mont Serein
Horeca: op de top van de Mont Ventoux

Download hier: Le-Mount-Ventoux.zip (1501 downloads)