Rondwandeling langs de Linge: 17 km

De Linge rondwandeling is een wandeling waar je telkens verrast wordt. Het eerste gedeelte heb je rechts uitzicht op de rivier de Linge, de grens tussen Zuid-Holland en Gelderland. Op de uiterwaarden weidevogels, ganzen en koeien. Het uitzicht aan de linkerkant is afwisselend: je wandelt over een graspad langs het Galgenwiel (ontstaan na een dijkdoorbraak in 1658), ziet in een bocht een oude kleine Joodse begraafplaats verscholen liggen en na het oversteken van de provinciale weg heb je uitzicht op de fruitboomgaarden, appels en perenbomen die zeker in het voorjaar prachtig in bloei staan. Aan de overkant van de Linge ligt de beroemde glasfabriek Royal Leerdam.

Even later bij de Beeldentuin Land en Beeld ga je het bos in, het pad is zelfs een beetje heuvelachtig. In Heukelum wandel je achter de huizen langs de Linge naar het haventje. Hier staat het beeld van de veerman en tevens is er een pontje dat fietsers en wandelaars naar het dagrecreatieterrein De galgenwaard in Oosterwijk brengt. Deze route steekt echter niet de Linge over.  Om het haventje heen gaat de wandeling verder over een graveldijkje (Appeldijk), rechts weer de Linge, links prachtige huizen met enorme tuinen.

Het avontuurlijkste gedeelte van de route gaat beginnen nadat je het hek over geklommen bent. Je bevindt je nu in het natuurgebied Betuwe Linge Oevers van Staatsbosbeheer. Het pad is soms aardig overwoekerd, maar toch goed te bewandelen. Af en toe een overstapje over een hek, om het binnenwater heen, door het moeras en over een prachtige bloemenweide met schapen en paarden onder langs de dijk. Gelukkig liggen er in het moeras regelmatig planken, zodat natte voeten ons bespaard zijn gebleven. Ganzen vliegen verschrikt op, ook als we nog niet direct in de buurt zijn.

Na dit prachtige gedeelte is er bovenaan de dijk een bankje, geschikt voor een korte pauze/lunchstop. Iets verder passeer je op de kaarsrechte Nieuwe Zuider Lingedijk de inundatiesluizen. Dit zijn speciale militaire sluizen om in geval van een oorlogsdreiging een waterbarrière te realiseren door het onder water zetten van aaneen gesloten polders.  Onder aan de dijk volg je het pad langs de wetering en via de schapenweide kom je op de Tiendweg, een zeer rustig asfaltweggetje. Direct aan de overkant van de provinciale weg wandel je weer over een graspad, onder langs de dijk, dwars tussen bomen, langs vijvers en over planken door het moerasbos. De smalle plankenpaden kronkelen door het moerasbos en zorgen voor een leuke onverwachte belevenis op deze wandeling. In de verte zie je de toren van Asperen al. Weer op de dijk aangekomen eerst nog even naar Fort Asperen, tegenwoordig een kunstfort met tentoonstellingen en een Taveerne waar je kunt genieten van een welverdiend drankje (kijk voor openingstijden op www.kunstfortasperen.nl).

Algemene informatie:
Parkeergelegenheid in Asperen: Leerdamseweg (bij sportpark).
Openbaar vervoer: NS station leerdam (aanlooproute circa 1,0 km, route start dan na de brug over de Linge, direct rechtsaf).
Horeca onderweg: in Asperen en Heukelum.

Indien u niet over een GPS beschikt, kunt u deze route met routebeschrijving/kaartje ook als PDF downloaden op de website van staatsbosbeheer.

Download hier: linge-rondwandeling.zip (3403 downloads)

Comments

1. Onmogelijke download, route ook niet bij Staatsbosbeheer te vinden !!!!, blokkade in alle opzichten !!

2. Ik kan het .zip nestand wel downloaden maar het is maar 1 kb groot. Bij het uitpakken komt er een melding dat het een ongeldig bestand is.
    Gr klaas

1. Author

Ik heb hem getest en hij werkt gewoon, bij mij is hij 30 kb groot na het downloaden. Het kan zijn dat je het misschien nog een keer moet proberen om hem te downloaden.