Egmond duin en strandwandeling, 12,3 km

Tussen Egmond Binnen en Egmond aan Zee kun je heerlijk wandelen over smalle bospaadjes en zandpaadjes. Meteen na aanschaf van het duinkaartje wandelen we langs het eerste vennetje. Op het kruispunt van fiets- en wandelwegen staat een informatiebord met een overzichtskaart. Deze route volgt deels de rode en de zwarte wandelroute en deels onze eigen gekozen route, waardoor een mooie afwisselende wandeling ontstaat. Bij het kruispunt gaan we rechtdoor, maar al gauw verlaten we het klinkerpad en gaan rechtsaf het bos in (rode route). De route kruist een ruiterpad en maakt bij bankje EG-17 een bocht naar links. U wandelt nu door het gebied de Krim. Het licht heuvelachtige pad is deels een bospad en deels een rul zandpad. Waar de rode route rechtdoor gaat, gaat deze wandeling rechtsaf (zwarte route). Hier even een kort klimmetje, met links van u de Centrale Vlakte. Het uitzicht over de duinen is weids. Niet veel later kunt u rechtsaf naar een vogelkijkscherm, waar u kunt genieten van een prachtige ven met op de achtergrond de duinenrand. Een waar paradijs voor watervogels.

Terug op de route komt u bij een kruispunt, waar u rechts aanhoudt. Zo komen we bij de volgende ven, waar twee zwanen rustig rondzwemmen. In plaats van rechtdoor over de Vlewosche weg naar Egmond aan Zee te wandelen, gaan we ter hoogte van de routesteen linksaf en maken een extra lus van bijna 2 kilometer door de duinen van Egmond. Via een klaphekje komen we uit in Egmond aan Zee. Op naar het strand! Er staat een stevige wind, waar de kitesurfers dankbaar gebruik van maken. Het is mooi  om naar te kijken. We dalen bij Strandafslag 34, Afgang Zuid, naar het strand. Gedurende 2 kilometer hebben we de wind schuin vanaf de Noordzee tegen. De schuimkoppen rollen en vliegen over het strand. Dan wacht ons een stevige klim door het rulle zand naar boven, dat valt niet mee, maar het uitzicht over de Noordzee en de duinen is prachtig.

We laten de zee achter ons en wandelen gedurende 1 kilometer over het klinkerpad om vervolgens rechtsaf te gaan (Lageweg). Het eerste pad rechtsaf (na circa 500 meter) was de bedoeling, maar die is vanwege het broedseizoen vanaf 1 maart tot 1 juli niet toegankelijk.  Indien u de route te lang vindt, kunt u hier ook het klinkerpad blijven volgen en rechtstreeks terug gaan naar de parkeerplaats (circa 2 km korter). De Lageweg slingert door de duinen en komt uit op een fietspad, waar we rechtsaf gaan. Na het oversteken van het ruiterpad, komen we uit bij een kruising, waar we een paadje evenwijdig aan het fietspad nemen. Dit paadje komt weer uit bij het kruispunt met informatiebord, waarna er nog een klein stukje wandelen volgt tot aan de parkeerplaats en Gasterij Nieuw Westert, waar u heerlijk kunt nagenieten van deze prachtige wandeling.

Bijzonderheden: voor deze wandeling dient u in het bezit te zijn van een geldige duinkaart (dagkaart € 1,80 per persoon), verkrijgbaar bij Gasterij Nieuw Westert of via de automaat aan het begin van de wandeling. U kunt via de website van PWN ook een jaarkaart kopen voor het Noord Hollands Duinreservaat. Voor meer informatie kunt u hier terecht.

Parkeren: PWN parkeerplaats aan de Oude Schulpweg in Egmond Binnen.

Horeca:

bij startpunt: Gasterij Nieuw Westert
diverse locaties in Egmond aan Zee
Strandtent na 7,2 km (alleen in het zomerseizoen)

Download hier: Egmond-Duin-en-strandwandeling.zip (2539 downloads)